Kick-off Dag 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Kick-off Dag 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Kick-off Dag 1

Blijf op de hoogte en volg Eva

16 September 2014 | Indonesië, Batavia

Wat een dag!

Vanmorgen om half zes opgestaan om deze belangrijke dag in de vroege morgen te verwelkomen. Hier heb ik de afgelopen maanden zo hard voor gewerkt en nu ging het toch echt van start: de kick-off van het Dutch Training and Exposure Program in de City Hall van Jakarta. De kick-off begon met een hele rits speeches van allerlei belangrijke officials die het project allemaal elk afzonderlijk een beetje meer gewicht gaven.
We begonnen met het welkomstwoord van Mervin Bakker (directeur van Nuffic Neso, onze opdrachtgever), gevolgd door dhr. De Zwaan (ambassadeur van Nederland). Op het allerlaatste moment hoorden we dat de vice governor van Jakarta “His Excellence Governor Basuki “Ahok” Tjahaja Purnama” alsnog zou komen speechen. Een zeer belangrijke genodigde die omringd werd door pers en assistenten. Ik sta met hem op de foto en we komen morgen in de krant!! Een hele aimabele man met het hart op de juiste plaats, het oog gericht op de toekomst en veel gevoel voor humor. Na zijn speech volgden nog een aantal speeches. Opvallend is dat alles streng hiërarchisch is hier, dus de belangrijke mensen worden constant erkend met het opstaan voor hem en het maken van kleine buiginkjes. Elke speech begon met het bedanken en erkennen van een hele lijst met (dezelfde) mensen. En zo werd de speech ook weer afgesloten. Zeer officieel en een hele nieuwe wereld voor mij.

Wat ik uit de speeches leerde was dat dit project een initiatief was van Zijne Excellentie Vice Gouverneur Basuki “Ahok” Tjahaja Purnama (ik blijf hem maar zo noemen, want de hiërarchie is zeer belangrijk en ik wil de banden tussen Nederland en Indonesië niet verpesten, haha) en hij heeft het voorgelegd aan minister Timmermans. Dit project blijkt op politiek niveau veel meer waarde te hebben dan ik in eerste instantie door had. De banden tussen Nederland en Indonesië worden hiermee aangehaald en bevestigd en is op dit niveau van groot belang voor politieke diplomatie. En wie was ook alweer de coördinator van het hele coaching programma?

Juistem.

Dus ik stond daar met al mijn enthousiasme het programma af te draaien en ik kan oprecht zeggen dat ik tevreden ben over hoe het is gegaan. De hoge piefen waren op dat moment alweer vertrokken, terug naar hun overbezette agenda’s. Met de deelnemers hebben we als ijsbreker de stoelendans gedaan. Onder luid gejoel, geschreeuw, geduw, getrek en geschaterlach hebben we de deelnemers leren kennen. De toon is gezet: we gaan een te gekke en spannende tijd met elkaar tegemoet! In de rest van het programma van vandaag hebben we het gehad over de onderzoeken die de deelnemers gaan uitvoeren bij Hoogheemraadschap Delfland en de Gemeente Rotterdam. De deelnemers zijn druk bezig met het opstellen van leerdoelen en morgen pakken we de draad weer op. Ik verheug me enorm op morgen! Dan gaan we in de middag cultuurverschillen ervaren op basis van een spel, stellingen, een stukje theorie over Trompenaars en Hampden-Turner over de culturele dimensies en het nuttigen van drop en stroopwafels. Dit is waar ik goed in ben en wat ik leuk vind om te doen, dus kom maar op! Ik ben er klaar voor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 49855

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Roadtrip Australië

18 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Ierland

15 September 2014 - 20 September 2014

Dutch Training and Exposure Program

20 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Aziëreis

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Thailand

07 Juli 2008 - 28 Augustus 2008

Indonesië

Landen bezocht: