Kick-off Dag 2 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Kick-off Dag 2 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Kick-off Dag 2

Blijf op de hoogte en volg Eva

18 September 2014 | Indonesië, Batavia

Vandaag weer vroeg uit de veren om de laatste dag van de kick-off te organiseren. Het ochtenddeel bestond uit het kennis maken met de stad Rotterdam en een eerste verkenning van de Dutch Approach in water management. De workshop Asset Management van onze collega Johan hebben we helaas moeten overslaan vanwege tijdgebrek.

Het middagprogramma was mijn onderdeel en bestond uit het ervaren van cultuurverschillen. We hebben het Barngaspel gespeeld, waarbij de deelnemers een kaartspel speelden in toernooivorm. In groepjes van vier kregen ze spelregels die zij uit hun hoofd moesten leren, omdat daarna de spelregels verwijderd werden. Wat de deelnemers niet wisten, was dat elke tafel andere spelregels had. Het was verboden met elkaar te praten. De winnaar van het spel mocht naar de volgende tafel, waar zij vanwege de verschillende spelregels een cultuurschok ondergingen. Zij mochten niet met elkaar overleggen over de regels, dus de grote vraag was hoe zij om zouden gaan met de nieuwe spelregels. Het zorgde voor hilarische taferelen waarin deelnemers verward hun eigen regels probeerden aan te passen aan de nieuwe situatie. We hebben een goede evaluatie gehad waarin zij deze ervaring hebben gekoppeld aan de ervaring die zij gaan krijgen als zij naar een nieuw land, met nieuwe regels komen.

Daarna hebben we een stukje theorie behandeld, aangekleed met stellingen waarbij de deelnemers ergens in de kamer moesten gaan staan waardoor verschillende opvattingen en cultuurverschillen letterlijk zichtbaar werden. Het was een leuke en actieve manier om hen kennis te laten maken met hun eigen cultuur en die van de Nederlanders.

Ik heb een onwijs inspirerende dag gehad en ben tevreden over de input van alle deelnemers. Ook heb ik prettig samengewerkt met mijn collega’s en ben trots op wat wij samen, na ontzettend hard werken de afgelopen weken en zeker de laatste dagen, gezamenlijk hebben neergezet. Ik noem het een groot succes en kijk uit naar de komende maanden waarin we heel veel van elkaar zullen leren en samen een bijdrage zullen leveren aan het verbeteren van de prangende situatie wat betreft water management hier in Jakarta.