Satégeur en Zonneschijn - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Satégeur en Zonneschijn - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Satégeur en Zonneschijn

Door: Eva Leurink

Blijf op de hoogte en volg Eva

08 April 2013 | Maleisië, Kota Bharu

Zoals beloofd eerst een verslagje over het feesteiland Perhentian Kecil, waar we een heerlijke tijd hebben gehad op het prachtige strand en fantastische muziek hebben gehoord (een hele avond jazz en verder Bob Dylan, Jim Croce, Jack Johnson en meer) en superlekker hebben gegeten. De eerste avond hadden we meteen al zin in een party, dus hebben we de stoute slippers aangetrokken en zijn naar het feeststrand gewandeld. Daar aangekomen zagen we allemaal lage tafeltjes in het zand met kaarsen waar je op matten aan kon liggen, tussen de fakkels die overal in het zand stonden. Een Maleier speelde met vuur toen hij zijn oefeningen deed met een stok met twee vlammen die hij in allerlei richtingen ronddraaide. Het was heerlijk vertoeven met twee Nederlandse meisjes Anouk en Petra en wat Maleiers, vodkaflesjes en frisdrankblikjes die we zelf konden mixen in bekers vol met ijs, een gedeelde shishapijp en reggae op de achtergrond. Later op de avond hebben we staan swingen in het zand en onder de heldere sterrenhemel. Op de terugweg kroop er ineens een grote heremietkreeft voor onze voeten langs!

Laetitia heeft nog een duik gedaan. Helaas was het zicht erg slecht en was er een sterke stroming, maar ze vond het wel weer leuk om te duiken. De volgende dag hebben we een snorkeltrip gedaan met een groepje toeristen en Maleisische docenten (eentje gaf net als ik les in communication skills, en toen ze vroeg waar mijn man was zei ik grappend dat hij thuis zat om me rijk te maken...) We zijn met de speedboot naar Coral Bay gevaren waar inderdaad koraal was maar slecht zicht, daarna naar Shark point waar volgens alle anderen inderdaad haaien zaten, maar die ik natuurlijk weer als enige niet had gezien en tot slot naar Turtle Bay waar inderdaad schildpadden zaten en ik ze gelukkigerwijs dan weer wel heb gespot! Eens in de zoveel tijd komen ze boven om adem te halen en dan zwemmen alle nieuwsgierige aagjestoeristen er als paparazzi achteraan waardoor je flippers aan het happen bent. Ik heb het moment waarop ik een schildpad in z'n eentje vond gekoesterd en heb me verder afzijdig gehouden.

We hebben een taxi gedeeld met twee fransen, waarbij de taxichauffeur een bandje met jaren negentig muziek had opgezet. We hebben allemaal hard meegezongen met Hanson's Mmmbop, de Spice girls en de Backstreet boys.

Aangekomen in Kota Bharu zijn we ingecheckt bij Zeck's travellers inn, een man die een beetje op pa lijkt. We zijn door hem uitgenodigd op een islamitische bruiloft! Het bruidspaar was heel mooi in het rood gekleed en ze kregen koelte toegewapperd door twee meisjes met een waaier die elk aan één kant van het paar waren gestationeerd. We hebben heerlijk gegeten en voelden ons zeer welkom. We zijn 's middags naar een zilvermakerij geweest, daarna naar een batikwinkel vol met bekende batikpatronen waarin oma ook altijd liep en tot slot zijn we naar een batikfabriek geweest. Daar zagen we grote doeken, gespannen tussen houten stellages, waarop een jongen met wax patronen tekende en de vrouwen het met verf inkleurden. Toen we's avonds naar het stadion liepen voor een lokaal optreden reed de sultan ook nog even langs in een konvooi van politieauto's met sirenes. We hebben hem niet gezien, maar we maken onszelf wijs dat de hooggeëerde persoon in kwestie ons wel degelijk heeft aanschouwd. Zeg nou zelf, wie zou er nou niet naar een belanda kijken tussen al die maleiers? Het optreden leek een competitie te zijn waarbij jongenskoren zittend op de grond zongen en tegelijkertijd klapten en dansjes deden met hun handen. Een oudere man leek als leadzanger te freestylen tegen de andere deelnemers. Het was bijzonder om deze lokale voorstelling te aanschouwen!

Vanavond nemen we de nachtbus naar Cameron Highlands. Een zeer fijn vooruitzicht omdat daar de temperaturen wat lager liggen. Gisteren was het 44° C! Ja ja, het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn zo blijkt. Eerder een zeer aanwezige satégeur en zonneschijn!

  • 08 April 2013 - 13:05

    Yvonne:

    Hey Eva, wat een prachtige verhalen schrijf je toch, het grote genieten druipt er aan alle kanten vanaf!
    Het is wel een beetje aan de warme kant, maar dat neem je voor lief begrijp ik. Het begint hier in het koude kikkerlandje ook ietsjes warmer te worden gelukkig. Zondag zelfs 20 graden!
    Je zult wel flink genieten van alle muzieksoorten die je te horen krijgt.
    En wat maak je wat mee, zomaar als gast tijdens een trouwerij, wat bijzonder.
    Wat zou ik graag een sateetje met je willen knabbelen, hier doen wij het maar met een gehaktbal....
    Lieve Eva, ga lekker door met genieten, samen met je vriendin. Lieve groeten, Yvonne xx

  • 08 April 2013 - 16:17

    STefan:

    Eeffie! Wat een mooie verhalen schrijf je. Heerlijk om te lezen! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebt tussen de sateh, duiktochten, feesteilanden, trouwerijen en al die warmte. Met mij een stuk beter, nog bij mijn ouders, maar deze maand hopelijk naar Utrecht. Geniet met volle teugen en dikke knuffel!! Steef

  • 08 April 2013 - 20:54

    Lisette:

    Ha die Eefie,
    Leuk! Ik word gewoon warm van je verhalen!
    Zoals je w.s. al hebt gehoord zitten we hier nog steeds met wintertemperaturen en nachtvorst.....
    Tjobah! Te ERRUG toch, deze!
    De vogels in onze tuin hebben oor-warmertjes op en sjaaltjes om......
    Geweldig dat er ook zoveel muziek wordt gemaakt! Of jullie trekken het aan.
    Ik heb vanaf donderdagavond elke avond een etentje gehad.... Heerlijk, maar TE lekker dus TE veel. Morgen maar weer aan de gado2 (zonder pinda-saus)
    Liefie, blijf genieten en maak het goed. Is Vikko erg "sip"? Of redt hij het nog even zonder jou?
    Als je dit leest Vikko: sterkte!

    Liefs, ook van ome Eus en dikke tuut,
    Lisette.


  • 08 April 2013 - 21:18

    Leendert:

    Leuk om alles te lezen.
    Was wel een beetje verwarrend om te lezen over maleiers...ik dacht dat dat kippen waren. Maar het zijn de bewoners natuurlijk, ook wel maleisiërs.
    Jammer dat je de haaien hebt gemist maar je hebt nog meer kansen toch....

    een warme groet uit Delft

  • 11 April 2013 - 08:40

    Oliver:

    Hoi Eva, wat een mooie verhalen.
    Wij zijn zelf ook net terug van onze vakantie in Maleisie. Helaas niet op het schiereiland geweest, maar wel op Borneo. Ook prachtig daar en uiteindelijk zijn we wel gaan duiken op Sipadan.
    Heel veel fun nog!
    Oliver

  • 12 April 2013 - 12:53

    Kathelijne:

    Hey jij daar!

    Stranden met tafeltjes, kaarsjes en fakkels in het zand, muziek en mixjes met vodka, groepssnorkelen
    ( ik ken het, drukke boel), bruiloften, lekker eten, satégeur en zonneschijn!
    Kijk je uit! Straks ga ik je nog classificeren als zijnde de gelukkigste persoon ter aard!

    Nou klinkt heerlijk allemaal hoor! Ben benieuwd waar jullie nu weer uithangen, lees het graag binnenkort!
    Mij mij alles ook prima, al was ik ook liever op wereldreis, zal je snel weer eens op de hoogte houden.

    De mazzi! Liefs Pluis!

  • 13 April 2013 - 19:27

    Lies:

    Mijn hemel, 44 graden, dat zou ik niet overleven! De shishapijp lijkt me wel spannend (wat is dat voor ding?) Wel leuk twee van die belanda's tussen de Maleiers ;-)
    Ik lees je weer gauw, Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 49905

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Roadtrip Australië

18 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Ierland

15 September 2014 - 20 September 2014

Dutch Training and Exposure Program

20 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Aziëreis

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Thailand

07 Juli 2008 - 28 Augustus 2008

Indonesië

Landen bezocht: