Een wijze les in boeddhisme - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Een wijze les in boeddhisme - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Een wijze les in boeddhisme

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

24 April 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Bedankt voor de reacties. Het motiveert om door te gaan! Met dank aan mijn devote moeder heb ik wat foto's kunnen toevoegen bij oude reisverslagen. Dus neem gerust een kijkje!

Vanuit Phnom Penh hebben we een helse busreis gemaakt naar Siem Reap. Om ons leed kort op te sommen: airco kapot (alleen bij ons), knetterharde muziek en een serie met piepstemmen uit krakende opgeblazen boksen (zelfs de monnik achter mij had zijn vingers in zijn oren), een kindermonnik die over zijn nek ging (in een zakje, dat wel) en een vrouw die naast mij in het gangpad zat en steeds tegen me aan in slaap viel waardoor ze met haar hoofd tegen mijn dij lag en haar handen op mijn been liet rusten (ja, OP mijn been ja)! Je zou denken: waarom zeg je er niks van? Omdat het soms beter is om alles wat gebeurt te accepteren om zo rustig mogelijk te blijven. En ik had mijn kennis over boeddhisme opgehaald en zag het als een test in compassie. Zelftoegedichte uitslag: geslaagd!

De volgende dag hebben we in totaal dertig km gefietst naar de heilige tempelstad Angkor! We hebben de Banteay Kdei Tempel, een boeddhistisch klooster, bezocht waar ik mijn slippers had uitgedaan. Toen we terug kwamen waren ze foetsie! Wij zoeken, toeristen vragen of ze zwarte slippers hadden gezien, maar ze hadden de benen genomen! Wat bleek? Een vrouwtje verderop in een hangmat had ze naast zich gelegd. Ik weet nog steeds niet of het een lief bedoelde "ik bewaar ze voor je" was, of een mislukte jatpoging. In ieder geval konden we onze tempeltocht vervolgen, dus via het Sra Srang meer zijn we naar de Pre Rup Tempel en Eastern Mebon Tempel geweest. Tot slot hebben we de prachtige Ta Prohm Tempel bezocht, die overwoekerd is door de natuur. Supermooi! De foto is slechts een kleine impressie van de oude tempel en de kracht van de natuur. Het was zinderend heet, dus we hebben vier liter water gedronken (!) en we zijn onderweg onze Hollandse witte veren kwijtgeraakt want oh, oh, wat zijn we lekker bruin geworden!

De volgende dag 4:45 uur op voor de zonsopgang bij Angkor Wat, de grootste tempel van de wereld! De vreugde bij het zien van de eerste voorzichtige zonnestralen is natuurlijk de beloning voor het vroege opstaan. Het was prachtig om daar rond te lopen en de symboliek te herkennen die we hadden gelezen. Daarna zijn we naar Angkor Thom gegaan en hebben daar de Bayon bouwstijl gezien. Omdat we behoorlijk gaar waren hebben we ons na deze twee grote indrukwekkende bouwwerken lekker lui laten rondrijden in een tuktuk langs de Victory gate en de Ta Kea Tempel (zoek de tempels maar op google, ik ga niet alles beschrijven!).

We zijn naar het nationaal museum in Siem Reap geweest, wat de geschiedenis vertelt over de Cambodjaanse kunst, de Khmer koningen en de tempels waar we geweest waren. Na dit educatieve programma hebben we een zwembad opgezocht en wat smaakten de versgeperste fruitdrankjes en gedeelde pizza als lunch lekker, zeg! En de tapas waren ook heerlijk!

De volgende dag hebben we een vrije dag opgenomen om ons letterlijk van top tot teen te laten verwennen in een heuse Spa! We hebben een aromatherapie massage gekregen, we zijn 'afgestoft' met kwastjes, we zijn grondig gescrubd, hebben een gezichtsbehandeling en hoofdmassage gekregen. Tien kilo lichter en helemaal high van ontspanning ontwaakten we uit de fysieke droom en wandelden we zo de chaos van tuktuks weer in.

De laatste tempelochtend bestond uit de Preah Khan tempel; een zeer prachtige grote overwoekerde tempel, en de Neak Poan; een tempeltoren in een meer, wat veelbelovend klonk maar het helaas niet was. 's Middags hebben we de bus gepakt naar Battambang. Deze busreis was gelukkig 'normaal', dus dit keer waren we niet al uitgeput voordat we aankwamen en konden we dus weer fijn activiteiten plannen! :-)

  • 24 April 2013 - 14:42

    Moes:

    Ik voel me echt bevoorrecht als eerste de verslagen van jullie te lezen. Ik zit als het ware op de eerste rang! Wat heb je weer mooie dingen gezien. Het valt me nog mee dat het bewaarvroutje geen bewaarloon heeft gerekend...had best gekund ;-0

    Ik kijk weer uit naar de volgende aflevering.

    Liefs en dikke kus voor jullie alle twee,
    Moes

  • 24 April 2013 - 15:52

    Leendert :

    Hoi Eva,

    Heerlijk hè, reizen met de bus. Het is elke keer anders, je maakt wat mee. Ik ben wel een neetje jaloers hoor. Cambodja lijkt me een mooie ervaring als ik het zo lees. Bedankt voor het vertellen. Tot de volgende keer.
    L.L1dert

  • 24 April 2013 - 18:21

    Lies:

    Ha ha, pizza en tapas is niet echt waar ik aan denk als ik Cambodja hoor.
    Wat had je nou gedaan als je slippers foetsie waren gebleven? Had je vlakbij nieuwe kunnen kopen?
    Met iets aan je voeten kon je er wewel meer van genieten denk ik.
    groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 49949

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Roadtrip Australië

18 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Ierland

15 September 2014 - 20 September 2014

Dutch Training and Exposure Program

20 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Aziëreis

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Thailand

07 Juli 2008 - 28 Augustus 2008

Indonesië

Landen bezocht: