Avonturen rond het Tonlé Sap meer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Avonturen rond het Tonlé Sap meer - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Avonturen rond het Tonlé Sap meer

Door: Eva Leurink (en een beetje Vikko)

Blijf op de hoogte en volg Eva

04 Mei 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na de lange afstanden die we hebben afgelegd hadden we besloten om in kortere stukjes terug te reizen naar Phnom Penh, waarbij we een rondje maakten om het Tonlé Sap meer. Dus vanuit de heilige tempels in Angkor reden we de ietwat agressieve chaos van schreeuwende tuktukmensen in Battambang toegemoet die ons allemaal wilden meenemen naar verschillende hotels. Eén meneer werd bijna wanhopig en riep "I saw you first!", alsof hem dat het meeste recht gaf op onze gezelschap. Toevallig was hij van het hostel dat we bij voorbaat hadden uitgezocht dus vooruit, "We're yours now," grapte ik maar. Na zeer vaag overleg tussen hotelpersoneel wilden ze ons in een duurdere kamer zetten waar we als 'koninginnen' zouden verblijven, maar bij gebrek aan blauw bloed hielden we vol dat we de goedkope kamer wilde.
Het eindresultaat was dat we dan maar de duurste kamer kregen voor het minste geld. Goeie deal voor twee backpackers van zogenaamde adel!

In Battambang hebben we een wandeling van internet gedownload en zijn we met de tablet als gids langs koloniale franse huizen, winkelhuisjes, een school en een Chinese tempel gewandeld.
Het begon te onweren en we zijn snel doorgelopen naar de Riverside Balcony Bar; een hoge houten rooftopbar aan de rivier met palmbomen rondom en gezellige lichtjes overal. We hadden prachtig uitzicht op de bliksem en de regen en we hebben genoten van een gezellige
avond met een Engelse backpacker.

De volgende dag hebben we de reis vervolgd naar Pursat. We hebben een uitstapje gemaakt naar Kompong Luong, de drijvende stad aan het Tonlé Sap meer. We hebben een boottochtje gemaakt waarbij de inwoners enthousiast zwaaiden en "hello, hello!" bleven roepen. Dus tijdens het repeterende gegroet, gezwaai en geglimlach voeren we langs een drijvende ijsfabriek, een drijvende kapper, een drijvende markt, een drijvende tempel, een drijvende kerk en zelfs een drijvende telefoonwinkel! In twee woorden: zeer bijzonder!
We hebben de avond gespendeerd in een karaokebar die we de vorige avond vanuit de hotelkamer al hadden gehoord. Dus onder het mom van "if you can't beat 'em..." hebben we onszelf tussen de locals gestationeerd. (Nee, geen liedje gezongen).

Vervolgens zouden we met de taxi terug naar Phnom Penh om vanaf daar door te reizen naar Kratie in het noorden. De taksi werd een bus en wel hierom: we hadden een (helaas duurdere dan aangegeven in de Lonely Planet) privé taksi besteld die natuurlijk te laat kwam en ineens weigerde ons bij het hostel af te zetten. Ik wilde een lagere prijs, maar dat lukte niet. Ik vroeg of hij een echte taksichauffeur was en natuurlijk was hij dat. Onder protest zijn we toch maar ingestapt. Vervolgens werd de muziek weer hard gezet en bleven mensen instappen. Geduld is een schone zaak, maar dit zaakje begon te stinken dus ik heb pardoes de autodeur op slot gedaan waardoor niemand meer kon instappen! Ik moest de deur openen en dat deed ik, maar wel om zelf, onder gejoel van omstanders, uit te stappen (na overleg met Lae uiteraard). Dag meneer de nepchauffeur! Zwaai maar naar je geld, wij gaan met de bus!

In Kratie hebben we een brommer gehuurd en zijn we door prachtig landschap en dorpjes gereden. We hebben bij een stroomversnelling de middag doorgebracht. Dat was heel mooi met bamboevlonders met overal hangmatten boven de rivier. Je kon niet zwemmen vanwege de sterke stroming, maar je kon wel aan de vlonders in het water hangen. We hebben bier gedronken met wat locals, een Filipino en Canadees. Met de laatste twee zijn we dolfijnen gaan spotten op een bootje bij zonsondergang. Prachtig hoe de boot stilletjes rond dobbert en er af en toe een dolfijn boven komt!

We hadden besloten dat we niet naar de kust wilden en dat betekende dat wij klaar waren met Cambodja! We zijn vertrokken naar Laos om vanaf daar naar Vietnam te reizen. Het is sneller gegaan dan verwacht en dat biedt mogelijkheden om eventueel andere landen te bezoeken.
Wat een heerlijke vrijheid vol mogelijkheden!

• 04 Mei 2013 - 17:33

Coby:

Das een heel avontuur....geweest. Spreken ze daar allemaal Engels?

• 04 Mei 2013 - 18:47

Kathelijne:

Leve de vrijheid!!! Hoezee Hoezee!
    En inderdaad, nep taxichauffeurs die je in de maling nemen, daar moet je korte metten mee maken.
    Vervelend he, dat je soms toch zo op je hoede moet zijn. Maar zo te horen ben je mans genoeg! En Lae vast en zeker ook! Zet 'm op meiden! Laat je niet voor de gek houden! Zijn ze nou helemaal belazerd! Haha!

En heerlijk om zo te hoppen van land naar land. Het klinkt me als muziek in de oren. Ik geniet met jullie mee hoor! Tot schrijfs! Op naar Laos en Vietnam!

Liefs Pluis!

• 04 Mei 2013 - 20:37

Eus:

stoere axi in de taxi

• 04 Mei 2013 - 20:44

Odile:

Goh,wat beschrijf je dit weer mooi!
    Ja,wees maar ferm en rustig dan krijgen ze weinig kans!
    Ik leef met jullie mee.Zelf hebben Ynte en Rob met ons ook een beetje avontuur gehad.Je zult wel de fotos zien.
    Geniet maar goed,dit blijft je je hele leven bij....

Liefs,Odile

• 05 Mei 2013 - 07:42

Lies:

Wat exotisch allemaal! Wat een ervaringen. Drijvende winkeltjes hier in de Delftse grachten lijkt mij ook wel gezellig! Lukte het nog een beetje op de brommert? ;-) Je hoefde zeker geen helm op.
    Tabé! Lies

• 05 Mei 2013 - 22:03

Moes:

Ha meissie, we waren even een paar daagjes weg op de boot met James en Odile, Carol en ALex en Steve. Dus ik kon je bericht niet uploaden, gelukkig heeft Vikko (neem ik an) dat heel erg goed gedaan.

Veel succes met het volgende deel van je reis.

Kus voor jullie tweetjes. Lae sterkte met je pa en goede reis terug.

Kus Moes

• 09 Mei 2013 - 14:59

Nelleke:

Wat een avonturen hebben jullie intussen weer beleefd. Goed gedaan met die snert taxichauffeur! Gelukkig maken jullie voornamelijk leuke dingen mee en zien jullie heel veel moois. Veel plezier!
    Liefs, Nelleke. Ook de hartelijke groeten van Peter.

• 13 Mei 2013 - 07:20

Rob Leurink:

Bovenstaand relaas hebben we (Ynte, Joris en ik) ook via Skype vernomen. Daarbij hoorden we ook jullie aanstekelijk gelach. De sessie zelf hebben we zelfs even gefilmd (Moet niet gekker worden) Maar dat is wel gelukt. Zien jullie later wel. Ga zo door, groet en kus van Rob