Corrupte bende - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu Corrupte bende - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Eva Leurink - WaarBenJij.nu

Corrupte bende

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva

28 Juli 2008 | Indonesië, Rantepao

Bedankt voor alle reacties! Het doet me zeer goed, zeker omdat de afgelopen week best moeilijk is geweest. Ik had al verteld over de praktijken in het weeshuis. De familie bestaat uit opa, oma (de 'bazen'), daar twee getrouwde kinderen van, en zij hebben allebei een kind. Zij beheren het huis en 'zorgen voor' de kinderen. Dat betekent dat ze de Boeddhagansedag Bamboe moeten spelen om geld op te strijken voor het bouwen van oma's huis, en het huis voor de kinderen. De toeristen die 250 euro hebben gegeven is in eigen zak beland en daar zijn geen bedden voor geockt. Erger nog: mijn contactpersoon uit Nederland Jan Staal (de 'goede') vertelde me dat hij nieuwe bedden en matrassen voor ze had gekocht en toen hij een jaar later terug kwam zaten die achter slot en grendel. Wat bleek? Ze leiden de toeristen rond en willen een gevoel van medelijden opwekken door te laten zien dat ze geen geld hebben voor nieuwe matrassen, zodat de toeristen meer geld geven. Alles wat ik gesignaleerd heb, werd bevestigd door Jan Staal en hij was teleurgesteld dat deze praktijken nog steeds aan de gang waren. Hij heeft me gevraagd er niet over te praten met de familie, of de kinderen zelf. Ik ben akkoord gegaan, maar kon me niet indenken van te voren hoeveel energie het me zou gaan kosten om er over te zwijgen... Ik vind het best moeilijk...

Elke dag zijn er nieuwe teleurstellingen, zoals de kamer die ik ging opknappen. Ik heb er behoorlijk hard aan gewerkt en was zelf erg tevreden. Vooral na het zien van de enthousiaste blikken van de kids. (Ik heb zelfs een tafeltennistafel voor ze gemaakt!) Maar toen ik de kamer liet zien aan de 'baas' kon er geen lachje vanaf en heeft hij niets gezegd. Het spelen met waterbalonnen werd verboden en de kids dropen teleurgesteld af. Het zwemmen ging bijna niet door omdat ze bamboe moesten spelen, maar daar ben ik voor opgestaan. Het is me gelukt om het door te laten gaan. Al met al... Is het gewoon ontzettend moeilijk om in het goede te blijven geloven en dat te blijven zien. Natuurlijk doe ik daar mijn best voor, maar toch word ik stiekem een beetje blij dat ik hier zo dadelijk weg ga, fijn naar mijn tante mag en daarna aan mijn reis ga beginnen.. :)

Daarom was ik extra blij met de trip die ik samen met Hanna heb gemaakt!! Het was geweldig om even uit de corrupte bende te zijn en letterlijk een frisse neus te halen! We zijn in een grote graftombe middenin een donkere grot gekropen met allemaal botten en schedels verspreid over de vloer. We hebben een geweldige tropische wandeling gemaakt met een uitzicht op de eeuwige sawa's. De eindbestemming was een mooie waterval. Binnen enkele minuten had ik al hartstike veel insectenbeten!! Maar dankzij de wonderolie van die gids (dezelfde als waar ik eerder over schreef) viel het allemaal mee. Ik heb een flesje voor je gekocht, pa! We hebben gezwommen in een natuurlijke poel, wat werkelijk een paradijs was!! Een hoop gemuts met die Engelse meid, waar ik het trouwen heel erg goed mee kan vinden. Kan ontzettend met haar lachen en goed met haar samenwerken. Een verademing om lekker met z'n tweetjes te zijn! Wij op die rots, niet goed wetend waar we er in konden zonder de bodem te raken terwijl we ons lachend afvroegen of onze gids zichzelf nou naakt op een rots middenin de poel gedrappeerd had.. Bleek dat ie Boeddhazijdank een vleeskleurige zwembroek aan had! Hanna was nog erger aan het mutsen omdat ze bang was voor de superlange aal die we vlak doorvaar hadden gezien. De gids had 'm met een rauw ei uit z'n hol gelokt. Echt gaaf!
Daarna op naar een oud Torajadorp met prachtige Torajahuizen. Verderop was een klif waaraan ze de doodskisten hingen. Een aantal was gaan rotten en naar beneden komen denderen. Wederom lagen er dus overal botten, schedels en tanden door elkaar verspreid over de grond en in half open doodskisten. Heel, heel bizar.

Toen Jinhee er nog was (een van de vrijwilligsters) ben ik met haar naar een massagesalon gegaan. Hup, kleren uit, op zo'n bed, hoofd in zo'n gat en kneden maar! Nou, dat was een hele ervaring! Los van het feit dat het hartstikke relaxed was, deed het af toe ook zeer, maar vooral: kietelen!! Ik heb letterlijk op mijn tanden moeten bijten om niet in de lach te schieten en het bed onder te pissen van het lachen. Nooit gedacht dat mijn kuiten zo gevoelig waren! En m'n rug ook! Allemachtig! Wel lekker, hoor. Zo'n ticket voor de slappe lach. Misschien gaan Hanna en ik zo weer...

De avonden zijn erg gezellig. Ik zit nu alleen nog maar op ons balkon in plaats van met de familie beneden. De kinderen hebben ontdekt dat ze hartstikke welkom zijn, dus die komen er vaak even bij zitten. Dan wordt mijn gitaar uit mijn kamer gehaald en roepen ze: "Eppa, sing!" Want ze kunnen de 'v' niet goed uitspreken.. Ik ben al zes keer door mijn repertoire heen, maar ze blijven het leuk vinden.

Zaterdag hebben Hanna en ik afgesproken om Rantepao onveilig te gaan maken met een meisje dat daar woont. We willen graag naar een karaoke bar en we blijven slapen in een hotel. Lijkt me hartstikke gezellig! Bovendien ook helemaal verdiend, dacht ik zo!!

Het volgende bericht zou heel goed vanuit Jakarta kunnen komen. Ik weet niet goed wat mijn plannen allemaal zijn komende week. Ik vertrek in ieder geval vier augustus.

Nou, dat was 'm dan weer. Ik ga er voor de laatste dagen!

Tabee! En een kus!

  • 28 Juli 2008 - 07:19

    Ynte:

    Hoi kanjer van me!!!! Wat heb je je grote hart toch op de goede plek zitten. Ik heb heel erg veel bewondering voor de manier waarop je de kids voorop stelt en voor ze opkomt en oon nog iets aan die misstanden wil doen. Alles goed signaleren en dan in Nederland er mee aan de slag. In elk geval mogen de kids hier niet veel langer de dupe van worden.

    Wat een mooie tocht heb je gemaakt, ik wordt steeds nieuwsgieriger naar je foto's.

    Hier gaat alles prima, aankomst van de tour gisteren was geweldig, heb 1gb vol geschoten, maar dat gaat op de sportsluiter naturrlijk razendsnel. Ze draaiden 8 rondjes over de Champs Elysees. Ik heb er wel een uurtje of 5 voor moeten wachten, maar absoluut de moeite waard.

    Als je weer terug gaat moet je maar lekker een weekendje mee om stokbrood te eten, vind je niet?

    Zet um op voor de laatste ronde, die ga je zeker winnen, houd moed en ga lekker bijkomen bij Lisette. Doe Hanna de groeten en heel veel dikke moederlijke kussen voor mijn kanjer van een meid.

    Mama

  • 28 Juli 2008 - 07:22

    Coby:

    Ha Effie

    Wat heerlijk dat je ook kunt reclaxen in die zooi, wat een beerput zeg tjonge...dat dat allemaal zo werkt schandalig. Iedereen weet wel dat er wel eens wat aan die beroemde stok blijft hangen maar dit.....nee dat had ik toch niet voor ogen gehouden. Dat ze de toeristen om de tuin leiden door op de kinderen te beknibbelen. het gaat zo op een echte atractie lijken. ECHT HEEL ERG!!!!!
    Leuk dat die kinderen dan wel nog naar jullie toe mogen komen om te genieten van je muziek, hebben ze nog wat.

    De kinderen zullen wel blij zijn geweest met jou tennistafel, terwijl je weet dat hij misschien na jou vertrek ook wel in die kast belandt. Jammer allemaal hoor jullie motivatie krijgt zo ook een flinke knauw.

    Nou Eef laat je niet ontmoedigen, misschien knap je van je reisje naar Jakarta weer wat op. En wie weet kan je met je project later wel een helenboel gaan doen, misschein wel samen met die Jan......Want dat zal hem toch ook allemaal niet zo lekekr zitten.....

    Nou meid ga lekker genieten.

    Coby

  • 28 Juli 2008 - 08:25

    Gilbert:

    Eppa,
    De realiteit is soms hard maar je hebt het wel gezien en ervaren.
    Het goede zegeviert uiteindelijk!
    Geniet nog van jouw vakantie. Ik ben benieuwd naar de verhaaltjes en foto's.
    Nu ga ik vliegen naar de Filippijnen....
    Cheers,
    Gilbert

  • 28 Juli 2008 - 09:09

    Andre:

    Hoi Eva,

    Hardstikke goed werk hoor! Ik leer toch nog allemaal nieuwe dingen. Van nieuwe financiële wantoestanden tot waarom de andere kinderen Elvin Elpin noemen. Het meest vervelend vind ik eigenlijk dat er niet zo goed op de gezondheid van de kinderen wordt gelet, dat ze moeten optreden, terwijl dat helemaal niet nodig is en dat de broodnodige aandacht die de kinderen nodig hebben vooral van de vrijwilligers lijkt te komen. Al zijn er geloof ik wel een paar kinderen die het optreden wel leuk vinden. Ik vroeg me af of er eigenlijk nog wel computers staan? Een paar vrijwilligers hebben er een paar maanden geleden computers neergezet.

    Toen ik thuiskwam van mijn reis door Indonesië afgelopen winter ging het eerste programma op tv over straatkinderen in Jakarta. En niet lang daarna zag ik een programma over een nederlands kindertehuis. Voor wat beeldvorming middels tv waard is: in beide gevallen had ik het idee dat de kinderen in het weeshuis in Toraja in ieder geval wel veel gelukkiger waren.

    groetjes, Andre
    (ex en toekomstig vrijwilliger in Toraja)

  • 28 Juli 2008 - 09:16

    Andre:

    Hoi Eva,

    Hardstikke goed werk hoor! Ik leer toch nog allemaal nieuwe dingen. Van nieuwe financiële wantoestanden tot waarom de andere kinderen Elvin Elpin noemen. Het meest vervelend vind ik eigenlijk dat er niet zo goed op de gezondheid van de kinderen wordt gelet, dat ze moeten optreden, terwijl dat helemaal niet nodig is en dat de broodnodige aandacht die de kinderen nodig hebben vooral van de vrijwilligers lijkt te komen. Al zijn er geloof ik wel een paar kinderen die het optreden wel leuk vinden. Ik vroeg me af of er eigenlijk nog wel computers staan? Een paar vrijwilligers hebben er een paar maanden geleden computers neergezet.

    Toen ik thuiskwam van mijn reis door Indonesië afgelopen winter ging het eerste programma op tv over straatkinderen in Jakarta. En niet lang daarna zag ik een programma over een nederlands kindertehuis. Voor wat beeldvorming middels tv waard is: in beide gevallen had ik het idee dat de kinderen in het weeshuis in Toraja in ieder geval wel veel gelukkiger waren.

    groetjes, Andre
    (ex en toekomstig vrijwilliger in Toraja)

  • 28 Juli 2008 - 09:17

    Gilbert:

    Hi Eba,
    Ik zie je over een maand. Dan zal ik de echte verhalen horen en zien.
    Nu ga ik echt vliegen naar de andere corrupte bende (De Filippijnen)....

    Ik zwaai als ik langs bij jou vlieg. Dus omhoog kijken....

    Cheers,
    Gilbert

  • 28 Juli 2008 - 14:17

    Kathelijne:

    Dag lieve lieve lieve snoos!

    Toe maar... Toe maar... Graftombes met botten en schedels, kliffen en doodskisten, tropische wandelingen, sawa's, insektenbeten, watervallen en poelen, gidsen met vleeskleurig zwemgerei, wilde waterbeesten, Toraja huizen, massages, gitaar spelen voor de kindertjes.
    Wat wil een mens nu nog meer?!!! Op de corrupte bende daargelaten.

    Maar wat ben je toch lekker bezig joh! Jij kanjer! En je bent zo leuk en lief met de kids.
    Nou, en die man waarvan er geen lachje vanaf kon toen je zo je best had gedaan en een tafeltennistafel had gemaakt is alweer gecompenseerd hoor! Want mijn lach is een lach voor wel twee!!! Ik lach je toe vanuit het befaamde kikkerland, met brede grijns en blote tanden van trots!

    En wat leuk dat het gezellig is met Hannah.
    Ga, zoals je zei, voor de laatste paar dagen! Nog even volhouden en genieten.

    GET UP STAND UP!!!
    STAND UP FOR YOUR RIGHT!!!
    GET UP STAND UP!!! DON'T GIVE UP THE FIGHT!!!
    HAHAHAHAHAHAHAHA!!!

    Dag lieverd!!! Liefs Pluis!


  • 29 Juli 2008 - 04:30

    Max En Petra:

    ha lieve Eva
    wat een ontdekkingen heb je gedaan. Vervelend. Tegelijkertijd ook mooi om te zien hoe je ontspannen bezig blijft met de kinderen. En zij blijven komen. Je geeft ze een mooie tijd en een blijvende herinnering. Veel plezier bij de laatste dagen. groet max en petra

  • 29 Juli 2008 - 08:43

    Bini:

    Ha die Eva,

    Wat een relaas over " de Familie"
    Vreselijk om zo om te gaan met geld wat gegeven wordt voor de kinderen.
    Ik kan me voorstellen, dat het moeilijk is om het niet aan de orde te stellen!!!
    Maar.....zeg het voort aan alle goede gevers.
    Je zou bij de recherge kunnen werken, want je hebt het wel ontdekt....!
    De kinderen zullen nog lang aan je denken. Ze voelen vast dat jij goed voor hen wilt zorgen.
    Super dat je hun zwemuitje hebt gered.
    Lief dat ze 's avonds bij je mogen komen.
    Hopelijk komen er na jou nog meer goede mensen en zal " de familie' toch een keer worden "ontslagen" zou je denken.
    Verder is het ook genieten lees ik. Wat een leuk ervaringen.
    Goed idee om er lekker op uit te trekken.
    En... met nog een heerlijke tijd op Java voor de boeg.
    Ik ben ook dan weer benieuwd naar je verhaal.
    Goeie vlucht naar Jakarta.

    Lieve groet van Bini
    Ook van Anita en Jannita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 30 Juni 2008
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 49901

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 21 Augustus 2015

Roadtrip Australië

18 Oktober 2014 - 26 Oktober 2014

Ierland

15 September 2014 - 20 September 2014

Dutch Training and Exposure Program

20 Maart 2013 - 10 Juli 2013

Aziëreis

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Thailand

07 Juli 2008 - 28 Augustus 2008

Indonesië

Landen bezocht: